// Slik bruker Lyse innsikt for å styrke sponsor-strategien
Lyse hadde et ønske om å få dypere innsikt i hvordan sponsorarbeidet faktisk påvirker merkevaren. Målet var å forstå hvilken effekt sponsoratene har på holdninger og preferanser i befolkningen, og hvordan de bidrar til å bygge kjennskap og styrke posisjonen i markedet.
VEIEN TIL INNSIKT
For å besvare problemstillingen gjennomførte vi en regional undersøkelse basert på vår modell SponsorBooster™ – et verktøy utviklet spesielt for å evaluere effekten av sponsorater.
Undersøkelsen tok for seg sentrale parameter som kjennskap, relevans, avsenderidentitet og holdningsendringer knyttet til Lyses sponsorportefølje.
HVA FANT VI UT?
Undersøkelsen viste at sponsoratene ikke bare skaper synlighet, men også spiller en viktig rolle i å bygge sterke assosiasjoner til merkevaren Lyse.
Flere av samarbeidene oppleves som relevante og meningsfulle for målgruppen, og har positiv effekt på både preferanse og holdninger.
SPONSORBOOSTER
SponsorBooster™ er et spesialutviklet analyseverktøy fra Sponsor Insight, utviklet i samarbeid med Handelshøyskolen BI (Hans Mathias Thjømøe og Erik Olson).
Produktet er basert på forskningsbaserte måleparametere som viser hva som påvirker effekten av sponsorater. Modellen danner rammeverket for spørreskjemaet som brukes i hvert prosjekt, men det gjøres alltid nødvendige tilpasninger til de aktuelle merkevarene og sponsorobjektene for å sikre høy relevans.
Undersøkelsene gjennomføres vanligvis på et representativt befolkningsutvalg, men kan også tilpasses spesifikke målgrupper og regioner etter behov. Sponsor Insight tilbyr skreddersydde løsninger som er tilpasset kundens unike målgrupper.
SponsorBooster™ gir et solid grunnlag for å evaluere og optimalisere sponsorstrategier, og bidrar til å maksimere effekten av sponsorinvesteringer.
ER DU NYSGJERRIG PÅ HVORDAN DIN MERKEVARE PÅVIRKES AV SPONSORATENE DINE?