 
        
        
      
    
    Få siste innsikt i det norske sponsor- og eventmarkedet
Den 6. november 2025 arrangerer vi Sponsor Insight-konferansen for fjerde gang på Ullevaal Stadion. Her blir det eksklusiv gjennomgang og lansering av rapporten “Det norske sponsor- og eventmarkedet 2025”, samt en rekke spennende foredrag.
NB! Konferansen er nå fullbooket, og det er dessverre ikke lenger mulig å melde seg på. 
Du kan fortsatt bestille rapporten.
Rapporten er den mest omfattende om det norske sponsor- og eventmarkedet og har vært et viktig bransjeverktøy i en årrekke. Rapporten gir et unikt innblikk i hvordan norske annonsører og 
rettighetshavere jobber med sponsing innen idrett, kultur, sosio og event.
PRIS
21.500,- eks mva.
PAKKEN FOR RAPPORT INKLUDERER:
Tilgang på den komplette rapporten i både PDF- og fysisk format.
En egen skreddersydd gjennomgang av rapporten i etterkant av lansering.
MEDLEM AV SPONSOR- OG EVENTFORENINGEN?
Som medlem får din organisasjon/bedrift 20% rabatt på ordinær pris.
SPONSOR INSIGHT KONFERANSEN 2025
ÅRETS PROGRAM
(Kan forekomme endringer)
ÅRETS FOREDRAGSHOLDERE
INFORMASJON OM RAPPORTEN OG SPONSOR INSIGHT-KONFERANSEN:
- 
      
        
          
        
      
      «Det norske sponsor- og eventmarkedet 2025» er den mest omfattende rapporten om det norske sponsor- og eventmarkedet, oger et nyttig verktøy for å holde seg oppdatert på bransjen. Her får du blant annet innsikt i prisnivåer, trender, prognoser og utvikling i sponsormarkedet, i tillegg til oversikt over hvilke bransjer og bedrifter som sponser mest, hvilke krav som stilles til sponsorer/objekter, vanlige gjenytelser og mye annen relevant informasjon for deg som jobber med sponsing og event. 
- 
      
        
      
      Tall fra sponsorobjekter innen idrett, kultur, festivaler, og sosiosektoren. 
 • Oversikt over Norges største og mest attraktive sponsorobjekter• Topplister over hvilke bransjer og bedrifter som sponser mest • De vanligste gjenytelsene fra sponsorobjekter fordelt på idrett, fotball, kultur, festival og sosio • Norske og internasjonale sponsorcases • Prisnivåer • Størrelsen på sponsormarkedet 2024 • Størrelsen på eventmarkedet 2024 • Prognose for 2025 • Sponsing og event sin andel av det total mediemarkedet • Utvikling fra 2009 frem til i dag 
- 
      
        
      
      Delen i rapporten om gjenytelser: Gir sponsorobjekter en oversikt over hva andre tilbyr. For sponsorer gir det en oversikt over hvilke gjenytelser som kan forventes innen ulike kategorier. Delen i rapporten om bransjer og sponsorer: Gir sponsorer en oversikt over hva de ulike bransjene gjør, hvilke konkurrenter som er mest aktive og hvor viktig sponsing er som en del av den totale markedskommunikasjonen. Dette kan også bidra til å gi sponsorobjekter ideer og inspirasjon til hvem man potensielt kan kontakte i de ulike bransjene. 
- 
      
        
      
      Kartlegger norske sponsorers syn på sponsing, sponsormarkedet og hva de vektlegger i inngåelse av sponsoravtaler. 
 • Innen hvilke priskategorier har bedrifter sponsoravtaler?• Har bedrifter de siste årene fordelt sponsormidlene på færre eller flere avtaler enn tidligere? Eventuelt hvorfor? • Stiller sponsorene krav til bærekraft (miljø eller sosial) i deres sponsoravtaler? Er det noen bærekraftsmål de prioriterer i større grad enn andre? • Har bedriftens bærekraftsmål påvirket valg av sponsorat og/eller eventaktiviteter? • Hvor mye brukes på aktivering av sponsoravtaler og hvordan aktiveres avtalene? • Sponsingens andel av markedsbudsjettet og forventet utvikling i 2025. Vil budsjettene for sponsing økes eller reduseres? • Hvor viktig er sponsing som en del av markedsmiksen sammenlignet med andre mediekanaler? • Hvor godt fremstår sponsorobjektene innen idrett, kultur og sosio/humanitært i forhold til presentasjon, gjenytelser, dokumentasjon av prisnivå mm. • Hvilke sponsorområder blir mer/mindre viktig? • Hvor utbredt er måling og analyse av effekter fra sponsoravtaler? • Hvilken framgangsmåte har bedriftene for inngåelse av avtaler? • Hva er viktig for sponsorene når de inngår en avtale? Hva ønsker de å få ut av avtalene? PROFILER/INFLUENCER MARKETING: 
 • Hvilke formål har bedriftene med influencer marketing?• Flyttes markedsmidler fra sponsing til influencer marketing? • Mest attraktive sponsorobjekter • Mest attraktive utøvere 
 • Hvor mange har tilgang til bruk av bruk av profiler/utøvere i sponsoravtaler?• Hvor viktig er tilgang bruk av profiler/utøvere? 
- 
      
        
      
      Viser hovedsakelig størrelsen og eventkjøpere (bedrifter) sine meninger om eventmarkedet. 
 • Viktighet av events i forhold til andre kommunikasjonskanaler• Bruk av events i aktivering av sponsoravtaler • Viktighet av eksterne event i bedriftens totale markedskommunikasjon • Hvor mye midler bruker bedrifter på eksterne event (B2B/B2C) av det totale markeds- og kommunikasjonsbudsjettet? • Hvor mange bedrifter benytter ekstern bistand til gjennomføringen av event? • Hvor stor andel av jobben med bedriftens event som gjennomføres av eksterne som byråer o.l. • Hvilke typer byråer bedriftene benytter seg av til gjennomføringen av event? • Bruk av ekstern bistand til planlegging og/eller gjennomføring av event • Har bedrifter egne ansatte som er ansvarlig for bedriftens event? • Planlegger bedrifter å gjøre en større andel av eventene ved hjelp av ekstern bistand eller større andel i egen regi? 
- 
      
        
      
      Nytt i årets rapport: Hva synes egentlig folket om sponsing? • Hvilke bedrifter oppfatter folk som de største sponsorene i Norge? • Blir folk mer positiv til bedrifter som sponser idrett, festivaler, kultur og humanitære/ veldedige organisasjoner? • Hvor mange person bruker sosiale medier aktivt for å følge med på idrett eller idrettsutøvere, og hvor mange av disse har kjøpt et produkt på bakgrunn fra en anbefaling fra en idrettsutøver i sosiale medier? 
- 
      
        
      
      Sponsor Insight-konferansen 2025 avholdes 6. november i Panorama på Ullevaal Stadion. Dagen er eksklusiv for kjøpere av årets rapport, og inkludert i prisen får organisasjonen/bedriften tre billetter til lanseringsdagen. 
- 
      
        
      
      Et nyttig kurs for deg som ønsker å lære mer om sponsing. Innhold i kurset: - Begrepsavklaring innen sponsing 
- Om det norske sponsormarkedet 
- Sponsing som kommunikasjonskanal 
- Strategisk sponsing 
- Innsalgsstrategier for objekter 
- Fremgangsmåter 
- Evaluering av sponsoravtaler 
 Dette og mye annen relevant informasjon får du gjennom Sponsorskolen. 
 Kurset holdes av Lars Brockstedt Svendsen, partner i Sponsor Insight og en erfaren sponsorrådgiver, sponsoranalytiker og foredragsholder. Han har siden 1999 jobbet med fokus på sponsing, først med på dokumentasjon og effekt, før han i senere tid har hatt et økt fokus på rådgivning og foredragsvirksomhet i Sponsor Insight.Pris: 3000 ,- eks. mva. per deltaker. 
 Avholdes 6. november (08:30-10:30) i Sponsor Insight sine lokaler.
- 
      
        
      
      Rapporten koster 21.500,- eks. mva. Medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen 20% rabatt på ordinær pris. Trykk på “bestill rapport” og fyll ut skjemaet. 
 • 1 stk. rapport i trykket og/eller digital versjon• Intern gjennomgang av rapporten for bedriften/organisasjonen i Oslo-området. Kan også gjennomføres digitalt. • Tre plasser på Sponsor Insight-konferansen 2025 (gjelder ansatte i egen organisasjon/bedrift). 
 
                         
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
               
            
          
          
        
        
      
        
        
          
            
              