
MERKEVAREMÅLING
En merkevaremåling gir deg innsikt i hvordan målgruppen oppfatter merkevaren din – uavhengig av om du jobber med sponsing, reklame eller bredere markedsstrategi. Det handler ikke bare om synlighet, men om hva folk tenker, føler og gjør.
Vi måler kjente og avgjørende merkevareparametere som:
-Top of mind
-Uhjulpet og hjulpet kjennskap
-Holdning og omdømme
-Assosiasjon til merkevarer
-Preferanse og valg
-Net Promoter Score (NPS)
Dette gir deg et datadrevet grunnlag for strategiske og kommersielle beslutninger.
En merkevaremåling blir enda mer verdifull når vi kobler resultatene til det som faktisk driver valg. Med en regresjonsanalyse avdekker vi hvilke faktorer som betyr mest for målgruppen – og hvor godt du og konkurrentene leverer på disse.
Dette gir deg svar på:
-Hva påvirker valg av merkevare i din kategori?
-Hvilke faktorer (f.eks. pris, kvalitet, design, anbefalinger) betyr mest?
-Hva skiller deg fra konkurrentene?
-Leverer du på det som faktisk betyr noe?
Hva bruker kundene våre dette til?
Dokumentere merkevareeffekt – internt og eksternt
Støtte sponsorarbeid – måle om sponsoratet påvirker kjennskap og assosiasjon
Styrke posisjonering og budskap – basert på hva folk faktisk bryr seg om
Forstå markedet bedre enn konkurrentene – og prioriter deretter
Teste reklame – før eller etter kampanje for å måle effekt