OM RAPPORTEN

Få siste innsikt i det norske sponsor- og eventmarkedet

Den mest omfattende rapporten om det norske sponsor- og eventmarkedet har vært en suksess i en årrekke. Rapporten gir deg et unikt innblikk i hvordan norske bedrifter og organisasjoner jobber med sponsing innen idrett, kultur, sosio og event.

22. november 2023 møttes 200 bransjekolleger til lansering av fjorårets rapport på Passion Marketing-dagen på Ullevaal Stadion. Her presenterte vi de viktigste funnene fra det norske sponsor- og eventmarkedet. I tillegg fikk vi høre inspirerende foredrag fra Frelsesarmeen, Gjensidige, Toppfotball Kvinner, Momentium, PwC og All-in.

Mer informasjon om Passion Marketing-dagen 2024 kommer snart (avholdes i slutten av september).

Forhåndsbestill årets rapport “Det norske sponsor- og eventmarkedet 2024” for å sikre din plass til høstens viktigste møtepunkt i sponsorbransjen.

SE BILDER FRA PASSION MARKETING-DAGEN 2023:

 

INFORMASJON OM RAPPORTEN OG PASSION MARKETING-DAGEN:

  • • Oversikt over Norges største og mest attraktive sponsorobjekter

    • Topplister over hvilke bransjer og bedrifter som sponser mest

    • De vanligste gjenytelsene fra sponsorobjekter fordelt på idrett, fotball, kultur, festival og sosio

    • Norske og internasjonale sponsorcases

    • Prisnivåer

    • Størrelsen på sponsormarkedet 2023

    • Størrelsen på eventmarkedet 2023

    • Prognose for 2024

    • Sponsing og event sin andel av det total mediemarkedet

    • Utvikling fra 2009 frem til i dag

  • • Innen hvilke priskategorier har bedrifter sponsoravtaler?

    • Har bedrifter de siste årene fordelt sponsormidlene på færre eller flere avtaler enn tidligere? Eventuelt hvorfor?

    • Trender innen sponsing

    • Stiller sponsorene krav til miljø/bærekraft i deres sponsoravtaler? Er det noen bærekraftsmål de prioriterer i større grad enn andre?

    • Hvor mye brukes på aktivering av sponsoravtaler og hvordan aktiveres avtalene?

    • Sponsingens andel av markedsbudsjettet og forventet utvikling i 2024. Vil budsjettene for sponsing økes eller reduseres?

    • Hvor viktig er sponsing som en del av markedsmiksen sammenlignet med andre mediekanaler?

    • Hvor godt fremstår sponsorobjektene innen idrett, kultur og sosio/humanitært i forhold til presentasjon, gjenytelser, dokumentasjon av prisnivå mm.

    • Hvilke sponsorområder blir mer/mindre viktig?

    • Hvor utbredt er måling og analyse av effekter fra sponsoravtaler?

    • Hvilken framgangsmåte har bedriftene for inngåelse av avtaler?

    • Hva er viktig for sponsorene når de inngår en avtale? Hva ønsker de å få ut av avtalene?

    PROFILER/INFLUENCER MARKETING:

    • Flyttes markedsmidler fra sponsing til influencer marketing?

    • Mest attraktive sponsorobjekter

    • Mest attraktive utøvere

  • • Viktighet av events i forhold til andre kommunikasjonskanaler

    • Bruk av events i aktivering av sponsoravtaler

    • Viktighet av eksterne event i bedriftens totale markedskommunikasjon

    • Hvor mye midler bedrifter bruker på interne eller eksterne event i løpet av et år

    • Hvor mange bedrifter benytter ekstern bistand til gjennomføringen av event?

    • Hvor stor andel av jobben med bedriftens event som gjennomføres av eksterne som byråer o.l.

    • Hvilke typer byråer bedriftene benytter seg av til gjennomføringen av event?

    • Bruk av ekstern bistand til gjennomføringen av både interne og eksterne event

    • Har bedrifter egne ansatte som er ansvarlig for bedriftens event?

    • Planlegger bedrifter å gjøre en større andel av eventene ved hjelp av ekstern bistand eller større andel i egen regi?

  • Passion Marketing-dagen 2024 avholdes i slutten av september. Mer info kommer.

  • Et nyttig kurs for deg som ønsker å lære mer om sponsing.

    Innhold i kurset:

    • Begrepsavklaring innen sponsing

    • Om det norske sponsormarkedet

    • Sponsing som kommunikasjonskanal

    • Strategisk sponsing

    • Innsalgsstrategier for objekter

    • Fremgangsmåter

    • Evaluering av sponsoravtaler

    Dette og mye annen relevant informasjon får du gjennom Sponsorskolen.

    Kurset holdes av Lars Brockstedt Svendsen, partner i Sponsor Insight og en erfaren sponsorrådgiver, sponsoranalytiker og foredragsholder. Han har siden 1999 jobbet med fokus på sponsing, først med på dokumentasjon og effekt, før han i senere tid har hatt et økt fokus på rådgivning og foredragsvirksomhet i Sponsor Insight.

    Pris: 2000 ,- eks. mva. per deltaker.

  • Ordinær pris: 20.000,- eks. mva.
    Pris for medlemmer av SEF: 16.000,- eks mva.

    Trykk på “bestill rapport” og fyll ut skjemaet.

    • 1 stk. rapport i trykket og/eller digital versjon

    • Intern gjennomgang av rapporten for bedriften/organisasjonen i Oslo-området. Kan også gjennomføres digitalt.