Sesongen 2017 - en ny mediehverdag, en ny sponsorhverdag!

2017 blir på mange måter en ny start for toppfotballen i Norge etter et 2016 hvor fotballens største mediepartner gikk for halv maskin og ikke viste all for stor interesse i å bygge norsk fotball inn i fremtiden.

I 2017 blir situasjonen veldig annerledes og betraktelig mer positiv for norsk fotball. Inn har kommet to nye medieaktører som begge satser stort på norsk fotball, og ikke bare i et par år, men i hele 6 år fremover. Den nye medieavtalen er ikke bare en økonomisk seier knyttet til avtalebeløpet men også en seier for den enkelte klubb og den enkelte supporter. Supporterne vil få en mer forutsigbar hverdag hvor kamptidspunktene for halve serien fastsettes om gangen. Dette har vært en kampsak for supporterne i mange år, en kampsak som nå Discovery og VG er med på å gi en positiv løsning på.

Den største seieren er derimot kanskje knyttet til det nye sendeskjemaet for fotballen og grunntanken om å gi «fotballen tilbake til folket». Borte er de høye betalingsmurene, borte er tanken med å legge de mest attraktive kampene på betalingskanaler. Nå skal det beste vises på fri-TV, fritt tilgjengelig for alle. For fotballen er dette veldig positivt da det er helt klart at skal man øke interessen for fotball i Norge, og i særdeleshet Eliteserie fotball, så må man by på det beste man har uten kompliserende betalingsløsninger. Ønsker man å tiltrekke seg nye tilhengere nytter det ikke å vise frem 0-0 kamper fra bunn av, eller midt på, tabellen, man må vise frem toppkampene med liv og nerve.

Lars Brockstedt Svendsen, Partner i Sponsor Insight

Lars Brockstedt Svendsen, Partner i Sponsor Insight

Denne nye åpenheten er en gave til klubbenes sponsorer. Ikke nok med at kampene nå ikke lenger skjules bak høye betalingsmurer, men antall kamper som går på fri-TV skal dobles! I 2017 sesongen går vi fra 62 til 124 TV-sendte kamper, på fri-TV! Smak på den; 124 kamper! Det tilsvarer minst 248 TV-timer! For sponsorene vil det medføre en mulighet for synlighet som aldri før. For klubben betyr dette en mulighet for økte inntekter med utgangspunkt i de økte eksponeringsverdiene sponsorene vil oppnå. Dette betyr også dette at man må ut å kommunisere dette faktum. Det er ikke så veldig mange sponsorer, rundt i klubbene, som sitter med all informasjon og som vet hva som kommer til å skje i 2017 sesongen. Sist gang en så stor endring ble gjennomført ifht medieavtalen så var det mer negativt enn positivt. Denne gangen er det omtrent kun positivt. Det eneste ubesvarte spørsmålet er i hvilken grad Discovery greier å flytte seerne over til Eurosport Norge. Opprettholdes snittet fra 2016 så vil det for sponsorer som er mye tilstede i TV-ruten føre til en vesentlig økning i eksponeringsverdiene for den enkelte. De første indikasjonene på dette vil vi få etter et par serierunder, men hvordan det blir over tid må vi bare avvente å se. For klubber kan sesongen 2017 være et veldig bra tidspunkt å gjennomføre logoeksponeringsmålinger, spesielt for sponsorer som er opptatt av eksponering, som et grunnlag for å prøve å øke avtalenivåene for 2018 og fremover.