Sesongoppsummering - Tippeligaen / OBOS-ligaen

Sesongen 2015 er over og etter litt frem og tilbake, endte sesongen på en oppadgående trend.

 

I Tippeligaen har det vært en fin økning på de fleste målte medieparametre;

TV-dekningen av Tippeligalagene var 28% høyere i 2015 enn i 2014 og er på sitt høyeste nivå siden 2012 da det var tre kamper i uken på norske fri-TV kanaler. En medvirkende årsak til denne fine økningen er også de norske lagenes gode innsats i Europa i forhold til tidligere år. Videre har det vært en økning på 26% i antall oppslag på TV og print-/webmedier. Dette viser en helt klart økt interesse og oppmerksomhet rundt Tippeligalagene fra medienes side noe som er veldig viktig klubbene og fotballen som en helhet. 

For å øke interessen for norsk fotball er det av stor betydning å ha med mediene på laget, noe man helt klart har hatt i 2015.  I en videføring av dette er det verdt å bemerke at antall negative artikler om Tippeligalagene har hatt en tilnærmet halvering fra 2014 til 2015, hele 48% færre negative oppslag. Samtidig har det vært en økning på 16% i antall positive oppslag.

 

OBOS-ligaen har også opplevd et veldig bra år i 2015;

TV-dekningen av OBOS-ligalagene var 19,3% høyere i 2015 enn i 2014 og er også høyere enn rekordåret 2012. Det mest slående er derimot at det totale antall seere på TV-kampene har mer enn doblet seg med en økning på 130% fra 2014 til 2015. Økningen innen begge disse kategoriene kan nok med stor sannsynlighet føres tilbake til Branns deltakelse i OBOS-ligaen i 2015. Dette har skapt et større medietrykk i ligaen og ikke minst har interessen for TV-kampene økt eksplosivt. Både som en følge av at bergenserne fulgte laget sitt, men også at det ofte var et element av Davids kamp mot Goliat. «Vil David vinne» var spørsmålet mange stilte seg gjennom sesongen, og slo på kampen.

 

Interesse og omdømme

Interessen for Tippeligaen har vært økende gjennom 2015, fra en interesse i januar på 18% i befolkningen, til en interesse på 24% i november 2015. 1 av 4 (965.000 personer) av Norges befolkning er på en eller annen måte interessert i Tippeligaen. Blant de fotballinteresserte i befolkningen er det 59% som er opptatt av Tippeligaen. I bunn og grunn er det viktigst å ha en god posisjon blant de fotballinteresserte da det i all hovedsak er blant disse man kan finne nye publikummere, supportere og TV-seere.

  Omdømmet til Tippeligaen har også i løpet av sesongen vært stigende og i november var det 30% av befolkningen som var positivt innstilt til Tippeligaen, 59% er en nøytral innstilling til ligaen. Blant de fotballinteresserte er det betraktelig bedre og hele 63% er positivt innstilt til Tippeligaen, 34% har en nøytral innstilling.

Sesongen er avsluttet på en veldig god måte, og vi får satse på at det gode arbeidet som er lagt ned i 2015 fortsetter i 2016.

 

For å holde deg oppdatert på  utviklingen til Norsk Fotball. Logg deg inn på SponsorTools eller følg Media- og Omdømmetrackeren som sendes ut hver måned.