Kronprins Klæbo

Når flere av landets mest populære idrettsprofiler legger skiene på hylla, ligger mye til rette for at Klæbo kan bli Norges mest populære idrettsutøver. Resultatene fra Seefeld blir avgjørende.

Klæbo tok langrennsverdenen med storm da han i 2017 fikk sitt store gjennombrudd og vant sprintcupen sammenlagt. Før OL i Pyenogchang var forventningene til den da tyve år gamle Byåsenutøveren skyhøye, likevel innfridde han hele Norges forventninger da han dro hjem fra Sør-Korea med intet mindre enn tre olympiske gull.

Siden gjennombruddet i 2017 har Klæbos popularitet skutt i taket. Interessen rundt det unge skiesset har økt med 20 prosentpoeng på to år. I 2018 var Klæbo rangert som den nest mest populære idrettsutøveren i Norge, kun slått av Aksel Lund Svindal. Svindal la som kjent opp etter alpint-VM i Åre. Vil Klæbo kunne overta tittelen som Norges mest populære idrettsutøver dersom han lykkes i Seefeld?  

Listen over Norges mest populære idrettsutøvere er stort sett preget av vintersportutøvere som Therese Johaug, Bø-brødrene og Kjetil Jansrud. Fellesnevneren for samtlige av utøverne på topp-10 listen er selvsagt gode resultater, samtidig er gjennomsnittsalderen over 27 år. Her skiller Klæbo seg ut med sine 22 år. Men hva er det som gjør Klæbo til en mulig arveprins etter Svindal?

Folkeidretten langrenn

Det faktum at det er akkurat langrenn som er Klæbos idrett bidrar langt på vei til hans popularitet. Ikke overraskende er langrenn den idretten det er mest interesse rundt i Norge, over halvparten av den norske befolkningen oppgir at langrenn er en av idrettene de interesserer seg mest for. Før startskuddet går i Seefeld er Norges herre- og damelandslag rangert som de nest mest populære lagene i Norge. I tillegg har herrelaget en positiv utvikling i omdømme – med hele 57 prosent positivt omdømme, dette tilsvarer en økning på 9 prosentpoeng fra 2017.

Dermed er det mye som ligger til rette for at Klæbo skal være en av de mest populære utøverne i Norge, men det er på ingen måte selvsagt at han skal bli den mest populære. Den mest markante forskjellen på Klæbo og de andre på topplisten dreier seg om hvilke aldersgrupper han referer til.

YouTube og Instagram

Klæbo er ikke bare verdens raskeste i skisporet, han er også en ivrig bruker av sosiale medier. De plattformene han er mest aktiv på er Instagram og YouTube. På YouTube poster han såkalte vlogger – videodagbøker, av hverdagen sin som inkluderer alt fra treningsturer, kjæreste, høytider og mesterskap. På YouTube har han over 80.000 abonnenter – i gjennomsnitt ser 65.000 av disse abonnentene hans ukentlige filmer.

På bildedelingstjenesten Instagram har han over 320.000 følgere, noe som gjør Klæbo til den nest mest fulgte av utøverne på topp-10 listen. Han markerer seg også som utøveren med absolutt høyest engasjementsrate på Instagram, her har han eksepsjonelle 18,7 prosent i uttelling. Til sammenlikning har Therese Johaug 7,4 prosent. Engasjementsraten sier noe om hvor mye engasjement følgere viser til innholdet som publiseres og er ofte en faktor som vektlegges når det skal etableres kommersielle samarbeid.

Dermed er det ikke overraskende at Klæbo er den mest populære utøveren hos den yngre aldersgruppen – særlig med tanke på hans bruk av sosiale medier. Det som kanskje er mer overraskende er at han er den mest populære utøveren hos aldersgruppen 60 år og oppover. Klæbo referer med andre ord til et vidt aldersspenn. Hvis Klæbo henter hjem edelt metall vil han dermed kanskje ha muligheten til å kapre tittelen «Norges mest populære idrettsutøver» i en alder av 22 år.